Mozgás alapú fejlesztés
TSMT terápia
Bizonytalan gyereke fejlődésével kapcsolatban? Eltéréseket tapasztal a kortársakhoz képest? Problémák adódnak az óvodában, rosszul teljesít az iskolában? Keressük meg együtt az okokat, és hozzuk be a lemaradásokat!
Mi is az a TSMT?
Tervezett Szenzo-Motoros Tréning (TSMT)
Tervezett, mert egyénileg tervezzük meg minden gyermekre, a vizsgálati eredmények alapján.
Szenzo, mert a szenzoros (érzékelő) funkciókra hatunk.
Motoros, mert a mozgáson keresztül hatunk az idegrendszerre.
Tréning, mert edzéselméleti alapokra építünk.
A TSMT terápia olyan mozgás alapú fejlesztés, melynek célja az idegrendszeri éretlenség következtében kialakult különböző területeken megjelenő tünetek csökkentése, ezáltal a gyerekek mozgásos-, kognitív- és a szociális képességei fejlődésének támogatása, melyek az iskolai beválás építőkövei.
A TSMT torna mozgásos gyakorlatai segítenek behozni esetleges lemaradásaikat, rendeződhet figyelmük, egyensúlyuk, összehangoltabb, harmonikusabb lesz a nagymozgásuk, kézügyességük, javul az emlékezetük, beszédértésük, szókincsük, önbizalmuk, és a magatartásproblémáik, társas kapcsolataik is.
A TSMT segíti az idegrendszer érését, a gyökereitől közelíti meg a problémákat. Ez azért fontos, mert erre tud eredményesen építeni a fejlesztőpedagógia, logopédia, és egyéb más fejlesztés.
Mikor forduljanak hozzám?
Az alábbi problémákkal küzdő gyermekeknek ajánljuk
- Mozgásuk megkésett
- Mozgáskoordinációjuk gyenge
- Megkésett/eltérő beszédfejlődés
- Nehezen irányíthatóak, nem működnek együtt
- Koraszülött
- Fokozott a mozgásigényük, hiperaktívak
- Feladattudatuk és feladattartásuk nem megfelelő
- Figyelme könnyen elkalandozik
- Iskolaéretlen
- Finommotorikájuk és grafomotorikájuk gyenge
- Alvás problémák, nyugtalanság, szobatisztaság
- Impulzív, agresszív vagy túlzottan csendes, visszahúzódó
- Magatartásproblémái vannak
- Autisztikus viselkedésűek
A TSMT egyéni terápia hatásai
- rendezettebb és harmonikusabb mozgás kialakulása
- elindítja/javítja a beszéd fejlődését
- javítja a koncentrációt, figyelmet
- egyensúlyérzék fejlődése
- fizikai és koordinációs képességek javulása
- tanulási folyamatok fejlődése
- szabálytudat kialakulása
- szem-kéz koordináció fejlődése
- finommotorika fejlődése
- önkontroll, öntudat kialakulása
- testvázlat, térbeli koordináció fejlődése
- társas kapcsolatok pozitív befolyása
- primitív reflexek leépülése
- együttműködés javulása, feladathelyzet elfogadása
TSMT tréning
A TSMT módszer lényege
A tervezett szenzo-motoros tréning (TSMT) Lakatos Katalin Ph.D. által kifejlesztett, szenzo-motoros szemléletű módszer. A LongiKid vizsgálatra épülő fejlesztési protokollokkal rendelkezik, tervezett, direkt, célzott, a gyermek tudásszintjének megfelelő tréning.
Passzív és aktív feladatok váltják egymást, vesztibuláris ingerekkel segítjük az idegrendszer érését. A feladatokat mindig mondóka vagy ének kíséri. Edzéselméleti háttér alapján tervezett, a terapeuta határozza meg, hogy a feladatsorból miből, mennyit, milyen sorendben kell elvégezni, ezen változtatni nem lehet.
Ha valahol elakadás jelentkezik, konzultálni kell a terapeutával. A terápia addig tart, amíg a zavaró tünet el nem múlik, a hiányzó funkció megjelenik és megszilárdul, elérjük a legmagasabb fejlettségi szintet.
Leggyakoribb diagnózisok
- ADHD, hiperaktivitás, figyelemzavar
- Megkésett mozgásfejlődés
- Megkésett beszédfejlődés
- Tanulási zavarok, részképesség gyengeség
- Regulációs zavarok
- Szenzoros Feldolgozási Zavar (SPD)
- Viselkedésproblémák
- Autizmus Spektrum Zavar
Az egyéni TSMT terápia menete:
Felmérés (LongiKid vizsgálat) -> Az első egyéni tornasor betanítása -> Torna otthon -> Kontroll -> Nehezítés, torna átírása (2.tornasor) -> Kontroll -> Nehezítés, átírás (3.feladatsor) -> Kontroll -> Visszamérés
A szakképzett TSMT terapeuta az első vizsgálat után több, mint 1000 feladatból választja ki és állítja össze a személyre szabott TSMT tréninget (16-23 feladat), majd betanítja a szülőknek, akik így otthon tudják az egyénre szabott feladatsort gyakorolni a gyermekkel a terapeuta által meghatározott rendszerességgel 2 hónapon keresztül. Igény szerint lehetőség van egy hónapban több alkalommal is gyakorolni a családnak a terapeutával, a protokoll szerint azonban havonta egy alkalommal kötelező kontrollra visszamenni az intézménybe. A havonta történő kontrollon és a kéthavonta történő átíráson a terapeuta beállítja a feladatok és az ingerek erősségét, szükség esetén korrigálja a feladatok kivitelezését, és a terápiás céloknak megfelelően nehezíti a feladatokat.
Mennyi ideig tart a TSMT I terápia?
A TSMT I terápia életkortól és együttműködéstől függően alkalmanként 20 perctől (3 hónapos és 12 hónapos kor között) 90 percig tart. A TSMT I terápia jellemzően legalább fél évig tart, ezután visszamérés következik, ami meghatározza a további terápiás célkitűzéseket. Amennyiben a gyermek életkori elmaradása a kontrollvizsgálat után 3 hónapnál kevesebbet mutat, vagy tünetei csökkentek, vagy teljesen eltűntek, a terápia abbahagyható, vagy más fejlesztéssel (logopédia, gyógypedagógiai fejlesztés, drámapedagógia) kiváltható. 3 hónap után tapasztalható a funkciók javulása, a zavaró tünetek csökkenése, de maradandó eredmény 6 hónap elteltével várható.
Terápiát megelőző
LongiKid vizsgálat
A TSMT terápiát mindig megelőzi a LongiKid vizsgálat.
Minden szülőt foglalkoztat a gondolat, hogy gyermekük fejlődése korának megfelelően alakul-e? Önkéntelenül összehasonlítják a testvérek, szomszéd gyerekek, kortársak fejlődési ütemével. Megállja-e majd a helyét az óvodában, az iskolában gyermekünk?
Szeretettel várom azoknak a szülőknek a jelentkezését, akik eltérést tapasztalnak vagy bizonytalanok gyermekük fejlődésében.
A Longitudinális Komplex Vizsgálat (LongiKid(C)) 3 hónapos kortól 11 éves korig méri a gyermekek szenzoros, motoros és kognitív részképességeit, vizsgálja az idegrendszer érettségét. A Longitudinális Komplex Vizsgálat elengedhetetlen része annak, hogy a gyermek TSMT terápiájának a bementi szintjét és a terápiás célokat meghatározzuk, hiszen mindig egyénre, tünetre szabott a terápia!
A Longitudinális Komplex Vizsgálat egy viszonylag könnyen felvehető vizsgálat, ami a szülő jelenlétében zajlik. Kiértékelése egyszerű és gyors, és életkorilag adekvát részképességprofilt mutat a gyermek alábbi területein:
- Idegrendszer érettsége: Vizsgálja a gyermek primitív reflexprofilját, atipikus reakcióit és a mozgásos területek kéreg alatti funkcióit.
- Motoros terület: A mozgáskoordinációhoz és a mozgás kivitelezésének a könnyedségéhez szükséges képességeket méri a nagymozgások, a finommozgások és a grafomotorika területén.
- Kognitív terület: A figyelmi funkciók 5 területén vizsgál 18 képességet, és jó előrejelzője lehet a sikeres iskolai beválásnak, illetve szükség esetén gyógypedagógiai iránymutatást is nyújt a szülőknek.
- Nyelvi terület: Kifejező és befogadó nyelvi készséget képes megállapítani, mely segíti egy esetleges megkésett beszédfejlődés, vagy nyelvi zavar esetén a pontos bemeneti szintet a fejlesztésben.
- Pszichés-szociális terület: Vizsgálja a gyermek együttműködését, interakcióit és feladatba vonhatóságát.
- Kiegészítő területek: tartás - és izomtónus vizsgálat, audiológiai- és látásvizsgálat protokoll, melynek segítségével az esetlegesen felmerülő érzékszervi problémákat is ki tudják szűrni. Ennek esetén a gyermek további szakellátásba irányítása ajánlott.
A vizsgálatot abban az esetben is érdemes elvégezni, ha gyermekük nem mutat markáns eltérést semmilyen területen, mivel a feladatok a szülők számára is informatívak, és objektív tájékoztatást adnak gyermekük jelenlegi állapotáról a fentebb említett területeken, valamint segíthetnek az óvoda – és iskola, de akár a szabadidős tevékenység választásában is.
A vizsgálat korábbi életkorokban háromhavonta, kétéves kortól pedig félévente megismételhető, ezzel visszaigazolást kaphatunk arról, hogy a korábban látott, esetleg problémára utaló tünetek jelentkeznek-e későbbi életkorban.